Saturday, 30 June 2012

belajar bahasa sabah :)

Penggunaan Bahasa Melayu Sabah banyak dipengaruh oleh penggunaan Bahasa Melayu Indonesia, serta Brunei, Bahasa Inggeris dan terdapat juga pengaruh Cina Hakka.

tuuuna/ saaaana - dengan riak mulut menunjukkan sesuatu yang jauh
tapuk - nyuruk
bida - ugly
bubut - kejar
inda/tia - tidak
talampau - terlampau
takajut - terkejut
siorang - kami
ngam-ngam - cukup-cukup
mangkali - mungkin/barangkali
kamarin - semalam
kanapa - kenapa
gia - betul kah?
bah - ya/ok/baiklah
ah? - apa?
kici/kicil - kecil
basar - besar
siok - seronok
urang/diaurang - orang/mereka
karing - kering
umban - humban/empar
kana - kena
numbur/nomor - nombor
diurang - mereka
tamu - kedai/pasar
katawa/tawa - ketawa, gelak
putung - potong
buduh/tongo/bongo - bodoh
palui - gila
sandi - buruk
galahit - penakut
kanapatan/kadapatan - kantoi
gostan - reverse
gohed - forward
uinnaaa! - digunakan dalam pelbagai ekspresi wajah, mostly bila surprised
ging - geng/lawan/member
Kula - Coke/Coca-cola
Torrrrrbaik - terbaik
Bikin panas - marah hott lah kunun'nya.
Tembirang - menipu (Jangan kau tembirang)
Lakas = Lekas/Cepat
api api - kota kinabalu
sia bilang - saia cakap
skijap - sekejap
tinguk - tengok
hari satu - isnin
hari dua - selasa
hari tiga - rabu
hari ampat - khamis
hari lima - jumaat
hari anam - sabtu
bilang - cakap, berkata - Siapa bilang?
cincai - tidak teratur - jangan buat karja(kerja) cincai
limpang - baring
limpas - lepas(masa), atau lintas (seberang)
lugai-lugai - tak tentu arah
lilipan - lipan
ping - ais
poncit - pancit
semberana - sengaja
sikang - sudu
sigup - rokok
iskul - sekolah
aisboks - peti sejuk
bubut - kejar

Salah satu penggunaan kata yang membezakan Bahasa Melayu Sabah dengan Bahasa Melayu baku, ialah kata tambah -bah yang sering diguna dalam percakapan. Kata tambah -bah mempunyai fungsi seperti berikut:

Kata penyudah untuk menguatkan ekspresi kata

Iya bah. - Iya, lah.

Kata tambah pemula untuk memulakan percakapan. Boleh diganti dengan kata "saya mula bercakap" (bagaimanapun, penggunaan kata ini tidak diguna dalam Bahasa Melayu Baku. Selalunya digunakan pada permulaan kata.

Bah, pigi la kamu dulu - (Saya menjawab kamu) Pergilah kamu dulu.
Memberi maksud sudah, atau penghabis kata. Pengganti dalam bahasa Melayu ialah "Baiklah", atau "Begitulah".

Bah. - Baiklah

Cara penyampaian Bahasa Melayu Sabah agak berbeza dengan Bahasa Melayu Baku. Ini dapat diperhati dari segi sebutan bagi huruf vokal ( a,e,i,o,u ) dalam perkataan Melayu Baku.

pigi - pergi
sijuk - sejuk
bisuk - besok
mimang - memang
paning - pening
bali - beli
karbau/krabau - kerbau
tarap - terap
sanapang - 'senapang
bula - bola
urang - orang
buduh - bodoh
munyit - monyet
slipar - selipar
krusi - kerusi
triak - teriak'
brani - berani


Bahasa Sabah adalah similar kepada Bahasa Melayu Baku.

Dipetik dari sebuah blog Sabahan

kolokium (kertas kerja)

--kolokium kertas kerja--








ha.. neh lah kertas kerja kami 1 kumpulan.. hm.. best.. kitorang dapat johan.. hahah... suka...suka..suka..

Friday, 29 June 2012

kolokium (power point)


assalamualaikum..

hmmmp... yang ne aku upload... sebab ada kawan aku minta.. so.. korang yang tak berkenaan pun boleh baca.. nelah hasih kerja kitorang.. hahha tapi yang ne power point ja.. hhe..

Saturday, 16 June 2012

makan mangga

assalamualaikum.. hai korang..kamurang.. hahah~

Hmmmp... hari ni aku.. tetiba jak aku rasa macam nak makan mangga.. so.. tepat pada masanya.. c najeeb text aku.. nak.. dia mau g pekan.. hmmmp.. so.. aku jumpa dia.. pastu tu.. aku bawa dia pgi rumah aku.. hahha..
btw.. rumah aku ada pokok mangga.. buah tengah banyak.. so apa lagi.. haha.. banyak kami petik... hahaha
so.. aku buat sambal.. n aku suruh c najeeb kupas mangga tu.. hhhmmmpp..
nak tunggu dia kupas mangga tu.. berr... rasa macam nak bangas plak.. so.. aku dah siap buat sambal.. aku tolong dia.. haha.. ala.. kami kupas 3 biji ja.. hhu~... yang lebih tu.. simpan.. sebab mau bagi mama c najeeb..

perggh.. sambal aku buat buli tahan la pedas.. memang terbaek.. hahahaha.. mangga pun buli tanah masam dia.. hahha... lek..lek... teliur balik bila type ne.. ahhaha... terrrook.. hhu~.. kamurang pun kali ne kan.. teliur suda.. hahha~
hmmp.. abis la lepas ne.. mencari mangga la kamu ne.. hhu~...




haha..yum..yum..sadap kan.. hhu~...
hm.. tu sja la saia mau update.. ok babai.. hahah~

Saturday, 9 June 2012

bosan...

Assalamualaikum... hai kamurang semua...


hmmmp... hari ni antara hari yang membosankan... aku langsung tiada pegi mana-mana hari ni... bosan tahap gaban suda ne.. hhu~ serius bosan.bosan.bosan. hahaha
so.. hari ni aku main ngan kucing aku ja laa...
hmmp.. comel kan.. hahahha.. kucing korang ada tak macam ne.. pandai posing siap menjelir lidah lagi.. ahhaha

hmmp.. dia ja la kawan aku di siang hari... mm.. apa boleh buat... adek aku dah masuk u... tak da dah kawan aku nak bertengkar.. hahaha...-.-'
mama lak asyik keja... kluar pagi.. balik malam.. keja 7 hari seminggu.. hmm.. sedih gila... apa boleh buat... beginilah naseb aku... kadangII aku kluar gak ngan memberII.. antaranya c KAMIL tapi dia dah balik kampus di Melaka khamis lepas.. Zawawi.. dia plak nak balik kampus di Sarawak esok (ahad), Eqkha hmmp dia sekarang tengah praktikal d perak... Fauzan,Faizun, Saufi... hm tapi nda boleh kerap..taulah dorang pun ada hal dorang sendiri. n kemarin n kemarin dulu aku kuar ngan Najeeb, tapi sebab isnin ne dia nak sekolah.. tak boleh lah nak kluar selalu... jila lagi, tapi dia nak balik Kampus sudah ahad ne d UITM Ain juga... dia pun ada hal sendiri.. nda kan asyik nak hangout ngan aku.. lagi pun dia perempuan.. haha.. well.. mama aku dah pesan jangan kerap sangat kuar ngan perempuan.. (anak dara orang)

huh... bestnya kalau ada ramai adik beradik... ada gak kawan aku kat rumah... yang ada pun.. 3 kat JB... 2 kat Sabah.. hm... so... derr... di sini.. adik aku perempuan.. aiyyeer... nda buli la nak bawak aktiviti lasak... haih...


hmm.. ntah apa nak cakap dah.. sebab memang bosan sekarang ne... hhe~ ^^v
btw tengok gambar kat bawah ne...






hmmmmpp.. rindu kat Chaka... hmmmp.. dia dah tiada... btw bukan mati ok... mama dah bagi kat abang apis.. sebab dia minat nak peliharan kucing.. so mama bagi Chaka kat dia... hm... IMY CHAKA...
hmmmp.. korang dah baca cerita aku untu hari ne.. so.. korang bila nak ada blog.. jom buat blog.. so.. korang boleh follow aku.. hahah~... kasi gempak hahah... jom jadi blogger...

ok la.. sampai kat sini ja lah.. aku dah penat dan mengantok.... so...
okay... salam~

K BAI~ 

*Yeap Buddy...Bud...HaHaHa....*

Friday, 8 June 2012

KAMI - 8 JUNE 2012

assalamualaikum

mmm.. kemarin.. aku hangout lagi dengan c Najeeb tu.. ahaha.. kali ne.. round jauh sikit.. kami pigi kampung ku..
sana d Bongawan.. haahha... penya lama sudah nda masuk kampung Nyaris-Nyaris tu.. fuh.. banyak dah perubahan..
hm.. yang best nya.. jalan masih nda berubah.. tetap sama...
mula-mula kami ke laut... tengok2 rumah kazen aku.. hhaha.. pegi jambatan gantung bergambar.. hahha~..
jambatan dia pun goyang habis sudah tu.. kin takut. hahah







hm.. lepas bergambar kami pegi di darat.. tempat kami tinggal dulu.. hhu~..
fuh.. rumah lama kami tu.. tiada sudah... kena kasi jadi ladang kelapa sawit sudah ne.. hm.. hahha


so.. lepas kluar.. tiada plan apa2.. tengok minyak kreta pun nda cukup.. so.. kitorang balik papar.. ahhaha




 hmmp.. sampai kat kimanis.. kitorang masuk.. jalan nak pegi Keningau tu... hmmp.. tapi nda sampai keningau la bah.. haahha...










punya siok berjalan.. boleh2 aku lupa jalan... panic sudah kami ne.. tengok minyak dekat hujung sudah.. so.. patah balik... pegi isi minyak dekat shell d kimanis.. hhu~



nah.. isi minyak dulu.. hhhu~...




hm.. dah isi minyak.. so.. kitorang sambung perjalanan kitorang... so.. try jalan tu balik.. hm rupanya.. betul la kami jalan tu.. cuma mau kedepan lagi sikit.. hahha... dey... terrroookkk.. hhu~



hm.. akhirnya kami jumpa persimpangan yang kami mau cari tu... so.. kalau terus pegi keningau, ke kanan pegi bongawan (jalan belakang), kalau kekiri pegi.. Benoni.. so.. kami masuk kiri.. hahha....




fuh.. kena kasi baru sudah ne jambatan.. hhu.. dulu.. usang betul sudah tu papan dia.. hhe




hah.. yang ne.. ladang penternakan ayam.. hahah.... nasib baik kami nda buka tingkap kereta.. kalau nda.. perggghh.. aroma dia.. terbaek.. hahahhah..

so.. jalan punya jalan.. akhirnya sampai d papar sudah.. hahha~.. best.. jalan-jalan ne.. hahah..
memandangkan kemarin hari jumaat.. so.. kami balik rumah aku dulu.. nak siap2 sebab nak pegi sembahyang jumaat... so.. tukar baju.. rehat sekejap.. jam 12 setengah kami gerak pegi masjid kampung.. hhe~

hm.. lepas solat.. kami balik rumah lagi.. aku nak rehat kejap.. last-last tetidur... hahha.. c Najeeb online btul dia kunu... hahha~

so.. aku tebangun jam 3 lebih rasanya... lepas tu kami gerak... p melugus lagi.. excited suda cNajeeb tu mau driving.. hhaha~.. hm.. 2nd day ne.. ok la suda.. ahhaha~ buli lah.. hhu~
so.. dia drive sampai bundusan... kami stay dekat pantai bundusan tu dulu.. begambar lagu kunu.. hahha~... padahal hujan tu.. hahaha~... kabal bah kami ni.. hhu~






derr.... posing habesss.. bawah pokok kelapa.. hahha~...





ya.. kami bah ne.. awesomekan... hahaha... hahahha... kamu ada.. hm.. teda kan... hahha...



mood kili-kili.. gambar kaki.. sana d pantai.. hahahha



nah tengok tu.. laen kan ombak dia.. haha.. yang dekat kanan tu.. kawansan dalam.. tula laen kejadian dia tu.. hhu~


btw sematkan... best ne kalau mandi pantai.. tapi tau la.. musim hujan bah ne.. ombak pun besar.. hahha...
next tyme la.. bawa geng aku ramai2. boleh BBQ lagi.. hhu~.. terbaeeek~

dui bah.. hahaha... no komen..


hm.. so.. selesai kembara dua hari sama si Najeeb.. hmmp.. lepas ne.. kembali boring.. kawan2 aku yang laen sudah mau balik kampus durang...

kembali forever alone... hahah~... boring la aku d rumah ne.... hahahha~