Monday, 12 March 2012

hmmmp~ kawan karib sekolah rendah dan tingkatan 1

hahha ..ini terlintas dalam fikiran saia ne... sharing is caring


sekolah rendah


hai... mmm... saia budak yang bersekolah 2 kali sehari satu pagi dan satu petang... awesome kan.. hhe~ nda la.. sama la macam budak2 lain.. pagi pegi sekolah kebangsaan, petang pula pegi sekolah agama.
tapi masa tu skolah saia ada dua sesi.. so.. sekolah kebangsaan sesi pagi darjah 4 hingga darjah 6, dan sesi petang pula darjah 1 hingga darjah 3, dan sebaliknya bagi sekolah agama..

      HMMMP~ berbalik kepada topik asal... semasa di sekolah agama.. saia ada kawan baik... kami memang kawan baik.. nama dia   FARHAN NIZAM,   kalau dia baca ne.. mesti dia bangga... haha.. ( Bhe macam lah artis kunu).. hhaha~
saia dan farhan ada juga kawan baik yang lain.. antaranya NURAMALINA, FARAH IDA, SYAFIQ JAMAL, NORAZILA..
semasa darjah 6, setiap minggu, kami akan "collect" duit untuk buat parti mingguan.. memang best.. beli makanan kat kedai, kitorang duduk ramai2 bawak pokok yang rimbun, sambil bercerita2, makan2.. masa tu menjadi kenangan kami sampai sekarang, walaupun kami sudah terpisah.. tapi nda apa... "KAWAN TETAP KAWAN"...

ada satu hari tu, saia sama farhan tidak bertegur langsung, masa tu ada kem motivasi di sekolah... saia lupa pasal apa kami tidak bertegur masa tu, tp masa petang dalam kem tu.. kami di panggil untuk berkumpul dan di suruh bawa skaf masing, pada mulanya kami duduk berjauhan... masa tu kami di suruh untuk menutup mata dengan skaf dan berikat dibelakang kepala.. tiba2 radio dipasang, kata2 yang boleh membuat kita menangis kedengaran ( macam malam penghayatan, yang biasa ikut kem mesti tahu ) ramai dah teresak2 menangis, saia sudah basah itu skaf, tapi tahan saja... lepas tu radio cakap pasal ibu, dia cakap pasal kawan...

nah... disinilah ne.. tia tahan suda.. pasal saia tidak bertegur dengan kawan saia tu kan... bha~ betul2 sudah saia menangis tidak tahan, tapi tidak lah sampai meraung.. haha~
kena suruh buka skaf tu, saia masih lagi menangis macam air terjun ne air mata.. tiba2 datang si farhan dekat saia, dan masa tu lah.. kami berbaik... dia pujuk saia...
masa habis UPSR.. kami diberi pilihan untuk memilih sekolah menengah yang kami hendak masuk... kami bercadang untuk masuk ke sekolah yang sama.. tapi.. semasa dapat keputusan, kami dapat sekolah yang berlainan.. disitulah hubungan kawan kami semakin rengang, walaupun kami masih berkawan, tapi tidak serapa yang dulu....


sekarang tyme to move to sekolah menengah~

mmm.. okay begini la.. dulu  first tyme masuk sekolah menengah, tyme form 1 tu... saia memang pendiam.. diam jak.. ala biasa la.. belum ramai kawan masa tu.. semasa kelas awal.. saia dapat kelas A.. kelas Arab... tapi saia tidak minat... tambah pula, masa tu ada ujian bagi menentukan kelas sebenar mengikut kemampuan pelajar.. so.. saia dapat kelas C... okay la... tengah2 .. masa tu ada  kelas.. A,B,C,D,E,F... so... first masuk kelas.. saia duduk paling depan dekat pintu, sebelah saia tiada orang duduk...
sesudah semua pelajar masuk kekelas, maka masuklah guru kelas kami yang bernama Ustaz Januar... dan dia menyuruh seorang budak yang duduk di belakang sekali untuk berpindak kehadapan disebelah saia nama dia NASIR (sempat lagi berkenalan..
jadi selepas dia pindah kehadapan, bermulalah sesi memperkenalkan diri... sesudah habis... ustaz.. memilih budak yang duduk desebelah meja kami bernama (AHMAD ZAWAWI) untuk menjadi "ketua kelas".. muka good boy... kemas jak pakaiannya..
TAPI dia menolak, nah.. kami belum kenal ustaz Januar lagi, dia tanya kenapa dengan si zawawi, "kenapa? kau takut sama 2 orang d belakang 2, sebab badan dorang besar, badan kau kecil"... kemudian ustaz memanggil 2 orang yang berbadan besar tu ke hadapan, sorang KAMIL, dan sorang lagi (SYARMI).. ustaz suruh dorang dua cium tangan si zawawi... 1 kelas ketawa, tapi takut juga.. sebab ustaz tu tegas...........(malas maw teruskan)..
...
lepas ustaz keluar.. kami mula berkenalan, saia hanya diam masa tu.. tiba2 orang belakang saia menegur mahu berkenalan...sorang kenalkan diri, nama dia iko miszuandie, dan sorang lagi fauzan, yang sorang ne saia macam kenal, sebab kami SRU (Sijil Rendah Ugama) sama2.. 2 sekolah bergabung masatu... dia ni ada adik kembar...nama adik dia faizun... tapi adik dia dapat kelas E masatu..
so.. permulaan yang perlahan.. saia berkenalan dengan semua orang dikelas... masatu.. jumlah kami rasanya macam hampir 40 orang.. ... hari demi hari.. saia sedah biasa dengan semua orang..
so... antara yang rapat dengan saia masatu.. Iko, Fauzan, Zawawi, Saufi, Kamil, Faizul dan Nasir... 

mmm. biasa lah budak form 1.. memang nakal dan belum berakal... masih mentah..  TAPI.. yang palig best.. bila ustaz januar masuk kelas... dia memang tegas orangnya... adalah beberapa kali, yang dia suruh kami hilang dari pandangannya dalam kiraan dua saat.. so tempat paling sesuai masatu di bawah meja.. masa tu kami okay la.. kecil2 masih.. bayangkan kamil dan syarmi... rasa macam mau meletup ja ketawa.. tapi terpaska tahan...  nanti kena tambah denda... ada lagi.. masa kelas pafa, ada yang kena suruh cium kipas sebab tak dapat jawab soalan, ada yang kena suruh peluk tiang, ada yang kena suruh gigit pembaris yang panjangnya 1 meter, ada yang kena suruh korek telingga kawan sebelah sebab tidak dengan apa yang ustaz cakap.... ada lagi kerja rumah tidak siap.. ustaz suruh pusing padang sekolah 3 atau 4 kali (lupa lah) memang penat tapi seronok..

TAPI, walaupun begitu, kami nda pernah ada rasa marah dengan ustaz, benci dengan ustaz... sebab ustaz ajar kami cara berdisiplin, dan dalam tegas2 Ustaz Januar.. adakala dia pandai bergurau...

saia ingat dia sampai bila2... masa dulu kelas kami memang top. dengan kenakalan pelajarnya, suka buat bising.. tapi... cara ustaz yang tengs tu, buat kami jadi berdisiplin... kami tidak akan jadi begini kalau bukan kerana cara didikan Ustaz Januari masa form 1 dulu....

apapun kawan saia dari form 1 tu.. kawan saia sampai sekarang.. kami nda pernah lost contact...

okay la.. sampai sini jak la... ngantuk sudah ne.. mau tidur.. babai~

No comments:

Post a Comment