Tuesday 17 April 2012

bersyukur~

assalamualaikum~

setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya..

masa aku masuk form 2... masa tu bulan ramadhan... aku berpuasa cukup sebulan... masa hari-hari terakhir ramadhan.. 2 minggu sebelum raya.. aku sakit.. demam.. 2 minggu juga la... dalam sakitII ntah kenapa aku jadi sangat rajin.. buat persiapan untuk berhari raya.. pada malam raya... aku sibuk tolong pasang langsat itu.. buat itu, buat ini..
akhirnya.. memang gembira... raya pertama.. balik bongawan,,, masa tu keadaan aku.. sudah mulai lemah... tapi sebab hari rayakan.. so... aku buat macam orang nda sakit... dari satu rumah kesatu rumah kami beraya.. sebab.. majoriti kg nyaris-nyaris bongawan adalah saudara aku... dan.. setiap rumah aku pegi/... aku mesti muntah... ada juga pelawa mau pegi hospital.. tapi aku cakap.. yang sikit jak... nda payah la.. hhe...
hm... masa raya ketiga.. aku sudah memucat teruk.. so kena bawa pegi hospital... cekII.. kena cakap denggi... tapi nda confirm lg.. so kena tahan d hospital papar... masuk wad.. bosan gila...
a few days kena tahan.. aku kena hantar d hospital Q.E. sebelum nak ambulans sempat gak aku lambat semua family aku datang jenguk aku... masa di dalam ambulans.. aku sempat bercerita dengan mama... tapi masa tu aku dah start... mencarut...

bila sampai di HQE.. turun dari ambulans... aku trus nda sedarkan diri...(koma)... 
...........................
bila aku sedar... aku dah dekat dalam bilik CCU... up sikit dr ICU.. hhe~ masa tu.. aku tengok tangan aku.. kiri kanan ada hos... dengan mulut ada hos... dibadan penuh wayar... masa tu aku cakap dalam hati " apa sakit aku? kenapa sampai macam ni"......
bila aku mau tanya mama... aku mula bercakap... tapi aku hilang keupayaan untuk bercakap... macam orang bisu bercakap.... apa pun nda dapat ditafsirkan.. so aku menulis dikertas... tapi dengan keadaan yang lemah.. sukar untuk aku menulis dengan sempurna...
...........................
hari demi hari aku menanti apakah sakit aku... tapi masih belum dapat dikenalpasti... macamII sample sudah dorang ambil dari aku... mulaII cek d HQE.. nda dapat detect.. hantar p HKL pun sama.. nda dapat detect... so.. last sekali..
hantar p Australia... so baru dapat detect... rupanya aku ada "PHENEMONIA"....
so.. sejak tu... rasaya ada 5 doktor pakar yang jaga aku masa tu.... setiap hari hari ada ja doktor datang tengok.. cek.. h macamII lg la.. rasa macam bahan kajian plak aku.. hmmmp.. dalam 1 hari.. 2-3 kali doktor masuk bilik aku...
dan setiap jam ada nurse masuk bilik aku, ck nadi, cek denyutan jantung, cek semualah...
...........................
mama ada cakap.. sepanjang aku koma, semua orang bila masuk bilik aku.. semua nangis...nda sanggup engok keadaan aku, dengan hos kiri kana tangan, wayar d badan.. dengan mesin kiri kana katil aku.... dan ada sorang nurse yang mulut macam longkang ne dengan selamba cakap "nnt hantar budak ne pegi bilik mayat jak" masa tu mama aku dengar... betapa sebak hati seorang ibu bila dengan macam tu... tugas dia cuma seorang nurse bukan menentukan hidup mati seseorang itu... masa mama ceritakan semua tu.. air mata dia mengalir.. tambahan pula tengok keadaan aku yang macam tu... aku memang nda boleh tengok orang nangis... aku pun banir juga.... tp aku kuatkan hati.. aku peluk mama... dan berusaha cakap untuk jangan nangis.. masa tu... percakapan aku sudah boleh difahami sedikit...
........................
hari seterusnya.. dan seterusnya... aku kuatkan diri... berusaha bercakap... sepatah demi sepatah, terlalu lama baring.. jd ak cuba untuk bangun.. tapi belum boleh... so pelanII.. lama kelamaan aku dapat...
tapi sudah macam tu.. aku disuruh puasa untuk tidak makan dan minum... siksanya.. nda makan nda minum.. bukan 1 hari.... untuk beberapa minggu (nda ingat brapa minggu).. hanya tuhan saja yang tau.. betapa siksanya aku...
.........................
sudah lama d wad... akhirnya aku dibenarkan untuk makan... masya'allah... nampak sangat macam orang yang baru 1st time jumpa makanan.. aahahha~  tapi masa tu pemakanan aku masih dikawal nda boleh makan banyakII
.......................
dan aku nda boleh minum banyak air...
tapi bila.. sudah ada air.. tau sajalah.. bibir sudah kering, tekak lagi kering.. bilik berair cond.. nah... langgar pantang.. skali malam.. nda boleh tidur... paru-paru mula nda selesa.... kena bagi bius.. besok bangun.. sudah kena pasang hos d mulut balik.. nda buli sudah makan.. adey... degilkan...
...................
lama kelamaan... benda alah tu kena cabut juga... tp aku sudah serik.. so pantang mesti ikut.. hhu~...
dan.. aku bransur baik... akhirnya aku boleh keluar... tapi doktor nasihatkan supaya aku mesti jaga kesihatan takut sakit tu menyerang balik... TAMAT.....(malas sudah mau crita... penat.. mau tidur.. kalau tulis.. sampai besok belum tentu habis..    =D   )

"syukur alhamdulillah".... 
hikmahnya.. aku dapat belajar sesuatu yang mungkin orang lain nda dapat
1) menjadi orang bisu.
2) menjadi orang lumpuh.
3) belajar serba sedikit bidang perubatan.
4) belajar untuk mensyukuri kehidupan yang singkat ini.
5) belajar untuk menghargai orang disekeliling aku yang selama ini sangat ambil berat dengan aku, sayangkan aku, terutama MAMA "Suzanita Mohd Yaakub" thanks MAMA.. walaupun abang owes buat banyak perkara yang bikin sakit hati... tapi... mama  u owes my mama, even kadangII abang merajuk... bila mama balik kerja lambat... dihati mula timbul persoalan mana MAMA?... bila mama tiada di depan mata abang... hati ni sentiasa tecariII.. mana MAMA? apa MAMA buat sekarang? sudah makan ka belum? sihat ka enda?... abang tau mama pun macam tu.. walaupun MAMA nda tunjukkan... hmmmp... MAMA I LOVE YOU SO MUCH...

No comments:

Post a Comment